România va avea în curând un Certificat de Voluntariat și o platformă online de eliberare a acestora la nivel național!
În perioada noiembrie 2014-iulie 2015 a avut loc Procesul de Pilotare a Certificatului de Voluntariat (obligatoriu prin Legea Voluntariatului 78/2014), în care s-au înscris 125 de organizații din toată țara iar peste 70 au luat parte la Atelierele de suport organizate pentru acest proces, în octombrie.
Certificatul de voluntariat este un document emis la cererea voluntarului, de către organizația gazdă, care va detalia experiența de voluntariat. Conform legii, documentul va conține datele de identificare ale voluntarului, ale organizației gazdă, datele reprezentantului legal al organizației, activitățile de voluntariat prestate, atribuțiile asumate de către voluntar și abilitățile și cunoștințele dobândite de către acesta.
Grupul de lucru coordonat de către Federația VOLUM a propus un model de certificat care a intrat, începând cu luna noiembrie, în perioada de pilotare cu ajutorul membrilor Federației VOLUM și al altor colaboratori, organizații nonguvernamentale și instituții. Timp de 7 luni organizațiile înscrise în proces au parcurs mai mulți pași specifici managementului de voluntari în vederea eliberării certificatului de voluntariat la final. Luna iulie și luna august au fost rezervate pentru colectarea feedback-ului organizațiilor implicare, iar până în prezent 55 de organizații, provenind din 24 de localități au răspuns chestionarului. Cele 55 de organizații activează cu precădere în domeniul educației și tineretului, precum și în domeniile sănătății și serviciilor sociale.
Lista Organizațiilor care au finalizat procesul de pilotare a certificatului de voluntariat și care au contribuit la forma finală a acestuia o puteți consulta AICI.
În paralel cu procesul de Pilotare a Certificatului, Federația VOLUM a organizat întâlniri cu angajatorii români în vederea calibrării certificatului cu piața muncii și întâlniri cu autoritățile publice relevante pentru acest subiect: Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Autoritatea Națională pentru Calificări, Ministerul Educației Naționale și Autoritatea Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale.
Certificatele de voluntariat vor putea fi acordate exclusiv de organizații fără scop lucrativ care desfășoară activități de voluntariat, conform Legii Voluntariatului 78/2014 – ONG-uri și instituții publice.
La finalul lunii septembrie, pe 28 septembrie, odată cu demararea Caravanei naționale “Pune orașul tău pe Harta Voluntariatului” va fi lansat portalul hartavoluntariatului.ro ce va avea un modul de certificare, care va fi utilizat pentru eliberarea certificatelor de voluntariat la nivel național. Despre acest eveniment vom reveni cu detalii curând. Primele organizații care vor elibera certificate vor fi cele care au finalizat procesul de pilotare împreună cu voluntarii lor.
Întreg procesul de construire a unui sistem de recunoaștere a rezultatelor învățării prin activitățile de voluntariat și crearea unui instrument utilizat la nivel național de către organizațiile neguvernamentale și instituții a fost în sine un proces pilot în România, Federația VOLUM făcându-și un scop din a construi un astfel de sistem în România, împreună cu colaboratori, susținători și experți în domeniu. Pe lângă demersurile realizate la nivel național pentru construirea acestui sistem, acesta este inspirat și din alte 5 modele de certificare și recunoașterea competențelor și abilităților din alte 5 țări europene care au dezvoltat și menținut astfel de sisteme: Slovacia, Olanda, Franța, Scoția și Croația.
Procesul de Pilotare a Certificatului de Voluntariat s-a desfășurat în cadrul proiectului „Harta Voluntariatului în România”, finanțat prin Granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România și este implementat de Federația VOLUM (http://www.federatiavolum.ro).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org